dinsdag 16 februari 2010

'Obama had onwaarschijnlijk geluk' - volgens Mark Rutte

Mark Rutte en Wim Beltman, voorzitter van de SMA, afgelopen woensdag. Ik ben zelf vergeten een foto te laten maken

Afgelopen woensdagavond sprak ik Mark Rutte, voor een interview in Sales Expert. Hij was te gast op de feestavond van de SMA, mijn salesclubje. Hij hield een mooi betoog over ondernemerschap, over teveel ambtenaren, over dit kabinet dat er niet veel van bakt en na afloop mocht ik hem interviewen.

Met zijn voorlichter erbij stonden we aan een bar waar het stil was. Niet lang, want als iemand als Rutte ergens gaat staan, dan komt elke ober vragen of hij nog wat wil drinken, en mensen lopen voortdurend op hem af om handen te schudden. Maar ik was tevreden, dit was al meer dan de belofte 'schuif bij de koffie maar even aan' die ik vooraf van de voorlichter had gekregen.

Het liep niet super en dat kwam door mij. Ik was bij aanvang een 'peu nerveu'  en al bij de tweede vraag zei hij iets waar ik zelf heel anders over denk. Het verslag komt nog in sales expert, maar letterlijk zei hij dat mensen niet vanwege charisma alleen op een politicus stemmen. (het artikel ging over verkoop en hoe je als politicus je standpunten verkoopt). Het is wel belangrijk maar niet als enige factor. Daar dacht ik zelf heel anders over. Ik dacht zelf dat de meeste zwevende kiezers op persoonlijkheid en op persoonlijkheid alleen afkomen. Dat kiezers op Fortuyn wilden stemmen, alleen maar omdat ze hem vertrouwden. Wat Fortuyn zei was grotendeels onzin of inhoudsloos, maar daar prikten maar weinigen doorheen. Ik dacht ook dat Obama verkozen was omdat hij zo'n beetje door de tv heen de huiskamer in charismeert als hij aan het woord is. Rutte zei dat dat wel waar was maar dat Obama ook onwaarschijnlijk geluk had dat de hele pers om hem heen zo positief was. 

Het ging mij niet om mijn mening, ik vroeg naar de gedachten achter de propositie van een politicus. Ik heb mijn mening dus ook niet gegeven, maar je merkt dan aan je vraagstelling dat je een beetje gaat lopen 'ja maaren'. Mijn professionaliteit (ik interview zo'n vijf tot tien mensen per week en dat al vijftien jaar) liet me even in de steek. Gelukkig heb ik mijn blog nog, daar heb ik in alle rust het laatste woord. Dus, Mark: een politicus met een groot charisma zorgt dat alles om hem heen positief over hem denkt en die zorgt dat intern de rijen gesloten zijn, Dat doet hij met zijn charisma. En de inhoud? ik denk dat 75% van de zwevende kiezer geen idee heeft. Zo, Mark, mocht je het lezen, onder reacties mag je ongecensureerd reageren. En nogmaals dank, ik vond het een leuke ervaring en bedankt voor je tijd.

Verder is het een aardig artikel, al blog ik het zelf, volgende week in Sales Expert. Er zijn veel overeenkomsten tussen het verkopen van een gewoon product en een politiek standpunt. Wil je alvast een kopie'tje, laat even weten via reacties.

4 opmerkingen:

  1. Jij zegt dat je Pim Fortuyn niets vindt omdat hij verkeerde ideeën heeft (ondanks dat hij mooie pakken droeg en best wel gevoel voor humor had), maar van De Kiezer zeg je dat die uitsluitend op charisma stemt.
    Ergo: OF jij stelt je zelf boven het Kiesvee (wat overigens erg fortuyniaans is) OF je bent niet konsekwent.
    Groeten uit een regenachtig Ortaffa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Birgit,
    Zwevende kiezers kiezen volgens mij grotendeels voor personen, niet voor ideeen. Ik ben zelf geen zwevende kiezer, ik zweef wel maar kies zelden. Dus voor mij maakt het niet uit.
    Ik zal het artikel mailen, (als je wil.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Michiel, je zegt het niet met zoveel woorden, maar suggereer je soms dat ik helemaal geen charisma heb? Of dat ik minder charisma heb dan Wilders? Dat ik minder charisma heb dan Obama wil ik nog wel geloven, maar in de Nederlandse context weet ik dat ik vrij hoog scoor. Ik heb dat ook door de Teldersstichting laten aantonen. Verder vond ik het een leuk gesprek en ik zie uit naar je artikel in Sales Expert. Keep up the good work! Groeten van Mark Rutte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Mark (als je het idd bent),
    Ik vind dat je erg veel charisma hebt, dat bleek tijdens de speech bij het dinner maar weer. Wat ik wel jammer vind is dat door het punt van charisma minder belangrijk te beschouwen je misschien kansen laat liggen, omdat je er om die reden ook minder bewust mee bezig bent. Mensen kiezen vlg mij niet op inhoud, die begrijpen ze vaak niet eens.
    Maar misschien is het wel bescheidenheid van elke politicus om te zeggen dat het om de inhoud gaat.
    Hele goede uitslag volgende maand gewenst!
    Michiel.

    BeantwoordenVerwijderen