zaterdag 22 augustus 2009

Onderliggend lijden

Nou, mooi is dat. Komt straks die griep, ben ik een van de sukkels die er aan gaat. Wil een van jullie dit boven mijn open graf voorlezen? Dat ze niet denken dat ik het zelf niet doorhad. Ik noem even de volgende feiten:

1 - Ik pik elk griepje op. Dat heeft weinig te maken met jonge kinderen in mijn huis, dat heb ik gewoon altijd gehad.
2 - De Mexicaanse griep gaat een op de vier Nederlanders ziek maken.
3 - Slechts weinigen gaan er aan dood.

Er werd vanmiddag melding gemaakt van de tweede dode door Mexicaanse griep. Gecondoleerd overigens aan de familie, mochten ze meelezen. Ik hoorde het op de radio, een man van middelbare leeftijd. Net als bij de eerste patient was hier sprake van iemand met 'onderliggend lijden'. Mijn mond werd droog en ik voelde een migraine-aanval opkomen, 'onderliggend lijden'. Het was alsof ik opeens, na jarenlang zeuren tegen familieleden en vrienden (de paar die ik over heb), dokters en collega's, de juiste diagnose hoorde: onderliggend lijden. Ik krijg te weinig aandacht, ben altijd ziek en vind dat alles mislukt. Onderliggend lijden dus en het ergste is, er zijn geen pilletjes tegen onderliggend lijden, anders dan verslavende drugs die alleen op recept, in het centrum van Amsterdam of op houseparty's te krijgen zijn.

Nou, adieu dan maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten