maandag 28 juni 2010

Nieuwe opdracht: ik moet Slowakije bespieden

... Jan Mucha van Slowakije wordt al zenuwachtig: Cobben komt eraan ...

De spelers en de staf van het Nederlands elftal vertrouwen me steeds meer. Alleen met Wesley Sneijder pas ik een beetje op, maar alle anderen zijn alleraardigst, ze begrijpen de vergissing inmiddels die op het vliegveld is gemaakt en wijten dat niet aan mij. Cobben en niet Robben doet mee, tot en met de finale en daarmee basta.
'Als we met zijn allen een team vormen, dan vormen we met zijn allen een team' riep assistent-bondscoach Frank de Boer. Ik geloof dat hij zelf de schoonheid van deze uitspraak niet snapt, maar met zijn eeuwige frons, zijn gedrongen kop en zijn Noordhollandse echtheid spreekt niemand hem tegen. Als we wereldkampioen worden dan kunnen we dat voor een groot deel op zijn conto schrijven.

En op het mijne uiteraard. Mijn nieuwste taak, nadat ik Kameroen had bezworen middels een voodoopriesteres, was het uitschakelen van het team van Slowakije.
'Is dat dan niet een klusje voor Van Persie en zijn mannen' zo vraagt u. Wat bent u toch slim, ik prijs me gelukkig met zo'n slim blogpubliek.
Nee, mijn rol was de volgende:
Met een perskaart van 'Bloggers United Press Agency' meldde ik me bij de personferentie van de Slowaken.
Ik liep op de keeper Jan Mucha af en stelde hem de vraag: 'Do you know starplayer Cobben from the Dutch Squad?'
'You mean Robben, Arjan Robben? ' vroeg de man terug.
Ik liet hem de lijst met spelers zien waarop mijn naam stond.
'No, Cobben. Michiel Cobben' legde ik hem uit 'He runs faster than Robben, shoots harder than Van der Vaart, has a meaner tackle than De Jong and he is the secret weapon of the Dutch. Late in the second half he will enter the pitch and decide the game.'
Vervolgens liep ik weg, de perskamer uit. De keeper pakte de lijst, keek er enige seconden naar en ging druk gebarend overleggen met zijn coach.

Het kiem van de twijfel was gezaaid, de ballon van zelfvertrouwen van de Slowaak, dat na de mazzeloverwinning op de Italiaan tot ongekende hoogte was gestegen, was doorgeprikt. Frank de Boer was trots en het resultaat inmiddels bekend.

2 opmerkingen:

  1. Ha spion, gaat lekker zo. Kun je ook de uitslag van vrijdagmiddag alvast voorspellen?
    Groet, uit de UK, knipknapknee, JP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig: "met zijn Noordhollandse echtheid".

    BeantwoordenVerwijderen