maandag 23 februari 2009

Debuut over debuten

Ik lees over een nieuw debuut, een overzicht van Nederlandse debuten van het jaar 2008. Onmisbaar als je uit wil vinden wat het verschil maakt russen flop en top. Ik ga het bestellen, al is het maar omdat het ondergewaardeerde FAKE van Viktor Frolke op de kaft prijkt, ik ga het lezen en ik ga u een recensie geven. Het zijn allemaal vingeroefeningen op weg naar mijn eigen debuut. Zou uitgeverij Uphill Battle het bij dit debuut laten of komt er een vervolg? En sta ik er volgend jaar in? Het jaar is nog jong maar gezien het stroperige tempo waarin dit soort processen zich afspelen (nog afgezien van het proces in mijn hoofd) vermoed ik dat ik beter op de versie van het jaar erop kan mikken. Als ik het haal. En als Uphill Battle het haalt. Wel een moedige naam voor een uitgever.

Ik verheug me op dit boek, als je zoals ik schrijver aan het worden bent moet je de markt kennen. Ik ben erachter gekomen dat niet alleen het product goed moet zijn, van minimaal zo groot belang is de mix tussen bekendheid van het product, de verkrijgbaarheid in de boekhandel en zelfs de prijs. Als ik deze factoren in volgorde van belang zou moeten zetten - en dat moet nu want ik dwing mijzelf in mijn blog onverbiddelijk om van mijn denksels echte schrijfsels te maken - dan denk ik dat het hebben van goede recensies op de eerste plek staat en prijs op de laatste. De persoon van de schrijver is waanzinnig belangrijk, zie het succes van de amusante boeken van Mart Smeets, maar dat aspect zie ik als onderdeel van het product. Het is een theorie die u gemakkelijk onderuit kunt halen door mij erop te wijzen dat Kluuns monsterhit KEVBDD geen enkele recensie waar dan ook kreeg en dat Kluun een onbekend, zuipend, vreemdgaand reclamemannetje was (zijn eigen woorden) waar er in Amsterdam wel meer van rondlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten