dinsdag 17 februari 2009

Cursus debuteren bij Sebes -2-


'Vertel eens wat meer over je cursus' reageert mijn schrijfvriend Viktor. 'de volgers van je blog willen weten hoe die Sebes dat doet'. Viktor en ik stonden vroeger regelmatig samen in de box terwijl onze moeders de roddels in de buurt doornamen. Dat waren er nogal wat en wij werden zoetgehouden met Donald Duck. Sinds die tijd delen we de liefde voor literatuur en beide schrijven we. Ik als amateur en hij professioneel. Schrijven is dansen in je hoofd, schreef hij ooit op zijn blog. Of alledrie de volgers van mijn blog het willen weten kan ik niet inschatten, maar deze vergelijking werd toevallig ook gebruikt door Thomas Rosenboom, door Sebes ingezet als gastdocent.

'Schrijven is als de Salsa dansen', zei Rosenboom. 'De schrijver leidt (met korte ei, Rosenboom zelf is meer een lijder) en de lezer volgt. De leider heeft de macht om onverwachte wendingen te nemen, af en toe stil te staan en langzamer of sneller te bewegen. Maar laat de volger nooit vallen en stap niet op tenen.' Mooie vergelijking en Ricus van de Coevering, genomineerd voor de Academica Debutantenprijs, was het roerend met hem eens. 'aan het eind van mijn dans geef ik mijn partner wel een flinke zwiep hoor' zei hij met Babantse tongval. 'dat mag' zei Rosenboom. 'alles mag, dat is eigenlijk het mooie' deed ook Sebes een duit in het zakje.

Leer je dit nergens anders? Zijn dit unieke instructies? Ik denk het niet en de reden dat Sebes zo succesvol is zit niet daarin. Ik denk een beetje te weten waar het wel in zit en zal daar in dit blog nog eens een analyse over geven. Mijn gedachten daarover staan nog niet op een rijtje. Sorry voor deze cliffhanger, maar ik heb nog wel even werk aan mijn boek dus ik moet wel wat munitie achter de hand houden voor de berichten die nog komen. Hou deze pagina in de gaten dus.

2 opmerkingen:

  1. Ach, schrijfcursussen,voor ijdeltuiten en voor al wie zonder al te veel inspanning, opoffering en voorzien van veel ongeloof in eigen talent schrijver wil worden, geleid door twee spinnen in het literaire spinneweb die aan die ontspiegelde ikken goud verdienen. Heeft Sebes al eens iets van waarde geschreven? En waarom wil Roosenboom zo graag anderen helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste anoniem,
    Sebes schreef (samen met zijn medespin trouwens, maar die staat niet op de kaft) het boekje 'bestseller' en Roosenboom wil anderen helpen, ik denk omdat hij enthousiast is over zijn werk en omdat het hem een centje oplevert. Het lijken wel gewone mensen.
    Je eerste zin klinkt mooi, maar is lastig te volgen. Tijd voor een cursus?

    BeantwoordenVerwijderen