vrijdag 13 februari 2009

Cursus debuteren bij Sebes -1-


'fiets kopen?' vroeg de jongen.
Ik kijk hem vragend aan en moet even landen om te snappen wat hij bedoelt. Mijn hoofd zit vol met de resultaten van een dag lang nadenken, lezen en discussieren. Sebes c.s. hebben mij doorgezaagd over mijn schrijverij en de ingezonden fragmenten tot op de komma geanalyseerd. Letterlijk zelfs want ik gebruik te veel komma's is mij vandaag verteld. U merkt dat ik snel leer want in dit stukje komt geen komma voor. Manon Uphoff gebrukt ook te veel komma's heeft ze vanavond tot mijn grote geruststelling verteld. Ik bevind me in goed gezelschap. Thomas Rosenboom heeft een hekel aan punten. Punten zijn onnatuurlijke en hinderlijke leestekens volgens hem.

Bijna terug op aarde antwoord ik de jongen: 'het tijdstip van de avond in overweging nemend concludeer ik dat uw nering normaliter niet het verhandelen van tweewielers is. Ik vermoed gestolen waar. Op uw transactievoorstel zal ik derhalve niet ingaan waarde heer. Tevens geef ik u ter overweging uw bed op te zoeken. U ziet er moe uit.
'ga zelf slapen achterlijke eikel' antwoordt de jongen.
Ik geef hem gelijk. Ik zet nog een komma en een punt en ga naar bed.
In de nacht van Amsterdam lopen vreemde lui over straat dacht de alwetende verteller vanuit zijn auctoriaal perspectief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten