donderdag 19 februari 2009

Al een week geen letter geschreven

Schrijven is schrappen, dat weten we allemaal, daar hoeven we geen blog genaamd 'schrijver worden' voor te bezoeken. Maar nu, anno een week na de cursus bij Sebes, heb ik nog geen letter geschreven aan mijn manuscript. En dan wordt het lastig schrappen, om te schrappen moet je toch eerst wat geschreven hebben. Stel dat je eerst gaat schrappen voordat je gaat schrijven, dan krijg je een negatieve tekst. 'Hoe dik is je boek eigenlijk?' wordt er dan gevraagd en dan antwoord ik 'de huidige stand is min zeventien pagina's.' Ik dwaal af, neem me niet kwalijk. Ik ben nog maar net schrijver aan het worden, al is dat geen excuus. Afdwalen is voor een schrijver onvergeeflijk, dwalen daarentegen is juist heel erg nodig. Door te dwalen vormt zich het verhaal van de schrijver en dat ben ik de afgelopen week aan het doen. Ik ben door mijn verhaal, dat redelijk stevig in mijn hoofd zit, aan het dwalen. Pas daarna kan ik gaan schrijven en daarna volgt, juist ja, schrappen. Ondertussen oefen ik op deze blog, wacht ik tot de boeken over schrijven die mij moeten gaan helpen bezorgd worden door bol.com en lees ik boeken van anderen. Schrijven is een proces van geduld, eerst denken dan doen en dan overdoen. Een groter contrast met al mijn andere activiteiten is nauwelijks denkbaar.

Er is ook nieuws voor de ongeduldigen onder mijn blogvolgers. Zijn die er trouwens, ongeduldige volgers van deze blog? Zijn er eigenlijk wel volgers van deze blog? Voor alle blogvolgers dan dit nieuws: de dwaaltocht zit er bijna op. Volgende week ga ik beginnen met het herschrijven van mijn manuscript. Hou deze blog in de gaten en let vooral op berichten waar 'robinson crusoe' in de titel staat. Raakt u in verwarring? Wacht maar tot u de blog van maandag leest. Morgen blog ik niet. Zondag rustdag.

1 opmerking:

  1. Maar Chiel, natuurlijk volg ik jou, dat weet je nou toch wel? En Robinson Crusoe, dat klinkt zo romantisch, da's nou es een vent die niet zept noch went.
    Schrijf ventje, schrijf. En ik volg je.

    BeantwoordenVerwijderen