dinsdag 4 januari 2011

Naarstig op zoek.

Op nu.nl lees ik dat mijn club PSV 'naarstig' op zoek is naar geld. Het bericht blijkt overgenomen uit het NRC en is gebaseerd op het allang gepubliceerde jaarverslang van de Philips Sporters. Oud nieuws dus, blijkbaar heeft men in Rotterdam de smaak van het schrijven over voetbalclubs in financiële problemen te pakken en die ervaring zet men nu breed in. Als ik zelf naar de cijfers kijk zie ik geen reden waarom PSV dringend, gehaast, met extra ijver of in een andere betekenis van het woord naarstig op zoek moet naar geld. Ja, als het zo door gaat, dan is de kas ooit leeg, analyseert de NRC heel knap. Als je die redenering doortrekt is elke voetbalclub naarstig op zoek. Sterker nog, elk bedrijf en elk persoon zou dan naarstig op zoek moeten naar geld. De kas van PSV is nog voor een jaar gevuld, terwijl de bank en sponsor Flipse al hebben toegezegd door te willen gaan. Menigeen die nog niet naarstig op zoek is naar geld staat er minder rooskleurig op lijkt me.

Ik ben op het verkeerde been gezet door het woord 'naarstig'. De premier van Pakistan is 'naarstig' op zoek naar bondgenoten om de Taliban uit zijn land te jagen. Daar worden dagelijks mannen koppen kleiner gemaakt en het geweld neemt toe. Ok, dan ben je naarstig op zoek. Kun je, behalve zoeken, ook iets anders 'naarstig' doen? Stel, je krijgt onverwachts bezoek, kun je dan 'naarstig' je huis opruimen? Stel, het is bijna 1 april, kun je dan 'naarstig' je belastingaangifte invullen? Deze twee voorbeelden  klinken mij niet logisch in de oren, maar zijn dat geldige argumenten om het woord 'naarstig' in dit verband als foutief te kwalificeren?

'Naarstig' - je kan er zomaar heel druk mee zijn. De oneindige mogelijkheden van het woord worden niet ten volle benut en dat is jammer. Waar is de Roman, getiteld 'De naarstige man', het café 'De naarstige dorst' of voetbalclub 'de naarstige trappers'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten