donderdag 6 januari 2011

En de Oscar gaat naar ... het testbeeld

Waarom moet alles nuttig zijn? Waar is de tijd gebleven dat een mens nutteloos, onderuitgezakt, beweging- en gedachtenloos onderuit mocht hangen? Politie-agenten zijn te druk om het Boerkaverbod te handhaven, de strooidienst is te druk met de snelwegen om mijn straat schoon te houden en er zijn maar liefst 49 kanalen op mijn TV waar ik uit kan kiezen, maar op geen enkel is het stilstaande testbeeld te zien. Mijn enige ontsnapping uit het eeuwig maar bezig zijn is het wandelen met een hond over de hei. Maar ook daar wordt aan geknabbeld, want dat beest heeft ontdekt dat hij stokjes voor mijn voeten moet leggen, zodat ik ze weggooi en hij er achter aan kan rennen. Ook hij wil bezig zijn, iets nuttigs doen, besmet als hij is door ons mensen. Als zelfs een hond niet meer nutteloos durft te zijn, waar moet dat dan heen in 2011?

Ik pleit voor een uur per dag testbeeld kijken, verplicht voor iedereen, mens en dier. Ik ben ervan overtuigd dat niemand zich dan meer druk maakt over boerka's, gladheid op de weg of andere bijzaken. Als je geen idee hebt wat de hoofdzaak is, is alles bijzaak. En je weet pas wat de hoofdzaak is als je een uur per dag (minimaal) in rust met jezelf doorbrengt. Een testbeeld is daarbij een nuttig hulpmiddel, maar als voor jou het aanschouwen van de wolkenhemel of het groeien van het gras ook werkt, kan dat natuurlijk ook. Misschien is het uur rust per dag dan opeens de hoofdzaak.

2 opmerkingen: