donderdag 7 oktober 2010

Hoera, ik ben vanaf vandaag officieel schrijver

'Jij schrijft toch geregeld wat?' wordt mij gevraagd door C., medewerker van het blad SalesExpert, voor wie ik ooit Mark Rutte mocht interviewen.
'Ja, hoezo?' is mijn antwoord. Twintig jaar in het commerciële bedrijfsleven krijg je er niet zomaar uit, ik herken een goed koopsignaal op kilometers afstand.
'Nou, volgende week komt Benny Hill naar Nederland en we willen graag een interview met hem plaatsen. Onze vaste freelancer kan niet' zegt ze.
Benny Hill? Die dikke Engelsman die achter blote meiden aanloopt? Die was toch allang dood? Of is hij tegenwoordig managementgoeroe? Zou kunnen, iedereen die zijn eigen vak verlaat wordt vanzelf goeroe.
'Kun jij?' vraagt C.
'Ja hoor' zeg ik 'ik kan' en al tien minuten later rolt in mijn mailbox een persbericht, een bevestigingsafspraak en, leuk, een bevestiging van een vergoeding. Klein detail, het gaat om Danny Hill, niet Benny. En het tarief? Bij een beetje consultancy club kost het precies zo'n bedrag om de factuur te typen en te verwerken.

Echter, maar, niettegenstaande: Vinkt u even mee: ik moet iets opschrijven (vinkje een), het gaat gepubliceerd worden (vinkje twee) en ik krijg er voor betaald (vinkje drie). Zijn er nog meer criteria die bepalen of je schrijver bent? Nee toch? Mijn bibliografie kan geopend, de eerste, echte, publicatie komt eraan.

met trots,

Michiel Cobben, beroep: schrijver.

p.s. dit blog blijft wel 'schrijver worden' heten. Het gaat pas dicht als er een roman in de winkel ligt en de rijen voor mijn eerste signeersessie tot op straat staan.

2 opmerkingen:

  1. Ha Michiel,
    3 vinkjes, je bent een schrijver! Overigens zijn er theorieen die zeggen dat je je onbewuste kunt programmeren: als je zegt/blogt dat je schrijver wilt worden is dat wat je onbewuste voor je regelt: schrijver worden. Handiger is om te zeggen dat je schrijver bent. Dan gaat je onbewuste regelen dat je dat bent.... (zie creatiespiraal van knoope, of spiegologie van willem de ridder of het slimme onbewuste. Succes, voor mij ben je het al want ik lees je toch? Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anita,
    To be or not to be, daar draait het weer om, toch? Ik geloof niet meer in programmeren, maar heel lang volgde ik jouw theorie. Successen, als je ze maar graag genoeg wilt, dan komen ze vanzelf. Helaas ben ik nooit spits van PSV en het Nederlands Elftal geweest/geworden.
    De reden dat dit blog 'schrijver worden' heet en niet 'schrijver zijn' is niet makkelijk uit te leggen, maar heeft te maken met mijn definitie van schrijver zijn: een persoon die tegen betaling een boek schrijft in opdracht van een uitgever. 'Worden' en 'zijn' betekenen overigens vaak hetzelfde, bijvoorbeeld in de zin 'Ik word gek van al dat geouwehoer'.

    Fijn dat je me leest, jij bent alvast een lezeres geworden, van harte!

    BeantwoordenVerwijderen