vrijdag 20 augustus 2010

leren van de camping - 2


De tweede campingles die ik wil delen is de les om je negatieve emoties richting je medemensen niet te snel te uiten. Houd je in.

Mijn zoon en ik gingen vissen, op de camping inderdaad. Ik legde hem uit hoe je de hengel monteert, hoe de haak aan de draad moet en hoe de dobber en het lood daartussen gemonteerd dienen te worden. Ik zou graag zeggen dat dit kennis is die van vader op zoon wordt overgedragen, maar in mijn geval klopt dat niet, ik heb het uit een boekje.
‘Gaan we dan echt die vis vangen en opeten?’ vraagt hij achterdochtig.
‘Jazeker’ zeg ik ‘laat dat maar aan mij over’ en ik deel al de kennis over het vangen van vissen met hem, waarbij mijn diepere inzicht in de vissengeest goed van pas komt. ‘Te grote brokjes brood, daar houdt de vis niet zo van’ en ‘als je te veel aan de hengel beweegt wordt hij achterdochtig, sta stil en sla op het juiste moment toe’

Nadat ik drie keer de lijn heb moeten doorknippen omdat er iets scheef zat staan we eindelijk langs de kant en werpen uit. Een uur, anderhalf uur, we vangen niets, nop, nada. Dan komt er een dikke Fransman met stinkende Gauloise sigaretten, blote buik en een onoogljjk klein hengeltje naast ons staan. Hij en zijn zoon leiden aan ADHD in het kwadraat en de concentratie van onze vissen wordt danig verstoord. Logisch dat ze nu niet bijten.

Tot mijn stomme verbazing haalt de man de ene baars na de andere uit het meer. Hij gooit ze terug en ik denk dat ze ons uitlachen. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Dan vangt hij een grote, zilveren, vlezige vis en hij biedt hem me aan. ‘Pour votre dejeuner’ zegt hij erbij. Ik gaf hem geen klap voor zijn bek en brak zijn hengel niet doormidden. Ik hield me in, knap he?

4 opmerkingen:

  1. "Ik ga naar mijn favoriete visplek. Ik steek een Gauloise op en neem de zoom van mijn broer mee. Mijn dochters houden toch niet van vissen.
    Daar aangekomen is een Hollander samen met zijn zoon al bezig met vissen. Grote hengel, dure schoenen, merkkleding... Zo te zien een patron van een W&S-bureau...
    En hij staat daar maar als een plank. Iedereen weet toch dat je vissen moet lokken? Het verkeerde aas, geen wonder dat hij niets vangt. Lijkt wel of hij het uit een boek heeft.
    Nou willen ze ook niet echt bijten vandaag...
    Allez, ik ben de kwaadste niet, ik geef hem de beste vangst van vandaag. Voor zijn ontbijt. Als ik een gekoelde rosé bij me had gehad, had hij die ook gekregen...
    In zijn beste Frans bedankt hij me hartelijk. Toch krijg ik de indruk dat hij me op mijn gezicht wil slaan en mijn hengel doormidden wil breken. Vreemd, n'est pas?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, dat laatste van mijn vorige reactie moet natuurlijk zijn "n'est-ce pas" ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Birgit: Ik heb hem natuurlijk afgeslagen, een man kent zijn trots.
    @Coen: Ik had je niet herkend, ik was te gefocussed op het vissen. Rottaal he?

    BeantwoordenVerwijderen