donderdag 5 augustus 2010

Het nut van een camping

Als eerstejaars student ontmoette ik een niet onbemiddeld man. Geen Quote 500 materiaal, maar rijk genoeg om er hobby's als het verzamelen van Old Timers op na te houden en een privé jet te huren voor zijn vakanties.
'Op een gegeven moment kom je erachter dat er altijd iemand in een groter huis woont' vertelde hij me.
Tenzij je zelf in het grootste huis op de wereld woont, bedacht ik toen, maar ik was nog jong en hield mijn momd. Nu zou ik de discussie aangegaan zijn, toen niet. Ik had ook niet door dat dit inzicht het leven van de man drastisch had veranderd. In plaats van nog meer geld verdienen ging hij het opmaken. In plaats van in files staan, ging hij het chroom van een vijftig jaar oude auto poetsen.

Ik denk weer aan dit gesprek terug nu wij met ons gezin op het punt staan om een week te kamperen op een middelmatig bekend staande camping in Midden Frankrijk. In een tent. Zonder electra of stromend water. Ik vraag me sterk af waarom ik aan dat gesprek van destijds moet terugdenken. We zullen ons realiseren dat als we in een tent slapen we jaloers kunnen zijn op een gezin in een caravan. Of als je in een caravan slaapt je jaloers kunt zijn op mensen in een vakantiehuisje. Zoals de man destijds zei 'Er woont altijd iemand in een groter huis'.

Maar voorafgaand aan deze campingweek merk ik een ander effect. We verheugen ons op de ontberingen.
'Pap, hebben we echt geen licht in die tent?' vraagt mijn dochter.
'Nee lieverd, alleen een zaklamp, maar die mag niet altijd aan, want dan gaan de batterijen op'
'Oeh, leuk!' roept ze.

Er woont ook altijd iemand in een kleiner huis, bedenk ik me. Tenzij je in het allerkleinste huis van de wereld woont natuurlijk...

O ja, volgende week check ik geen mail, ik blog niet en bel beperkt om batterijtijd te sparen. Benieuwd voor wie de campingweek het meest heilzaam zal werken.

4 opmerkingen:

  1. Beste Michiel, ik volg je blog al een tijd met veel plezier en heb eindelijk besloten me ermee te bemoeien. En nu moet ik je een week missen? Balen. Voor mij in ieder geval niet heilzaam.
    Nou ja, er is altijd een slechtere blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Coen, wat een eer. maar bedenk je dat er op de camping geinspireerde blogs zullen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OK, dit was wat overdreven om je aan te moedigen, en ja - er is meer in het leven. Ik ben benieuwd. Prettige vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zaklampen met batterijen, WC papier, afwasteiltje en borstel etc, hints, kaarten en dobbelstenen, scherp mes, muggenolie, laarzen, paraplu, zeil, klamboe, zonnehoed, vliegennetjes, watercontainer, EHBO kit, afsluitbare voedselopslagplaats, mierenspuitbus en geld voor een hotel. Dan komt het wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen