zaterdag 3 juli 2010

'Super Sneijder Stopt Samba' en 'Oei Oei Urugay'

De kranten, met name de Engelse, zijn meesters in het verzinnen van pakkende titels. Een echt goede titel voldoet aan de volgende eisen:
- hij is kort, want hoe korter deste groter de chocoladeletters

- er zit een woordgrapje in, bijvoorbeeld 'Arjen Robbed' nadat Arjen Robben onterecht geen penalty kreeg (The Sun)
- hij is dubbelzinning met liefst een seksuele tweede betekenis

In dit kader belde ik gister direct na de wedstrijd met De Telegraaf, de krant van in slaap gesust Nederland en de Wilders stemmers uit de provincie. Ik vertelde hun hoe ik drie dagen lang met sambaballen voor het hotel van de Brazilianen had gestaan, om ze uit de slaap te houden. Als titel suggereerde ik 'Wakkere fan put Brazilianen uit' en of hun chef koppenmaker, op basis van de drie bovenstaande regeltjes, daar even een leuke kop van wil maken. Heel de wereld zal het over De Telegraaf hebben en de drukpersen kunnen overuren maken. Mijn honorarium mag bescheiden zijn, het was voor het goede doel.
'Voor welk Hotel stond u eigenlijk' vroeg een wakkere journalist.
'Het Hilton in Kaapstad' antwoordde ik.
'In dat hotel' werd me uitgelegd 'slapen de Nederlandse journalisten, bondsbestuurders en sponsors. De Brazilianen verbleven in Johannesburg. Goedenavond'

Woest liep ik de sportzaal in waar de Nederlands Elftal spelers zaten. Ik zou ze eens flink de waarheid vertellen, als ze dachten dat ze met me konden blijven dollen, dan hadden ze het mis. Ik schrok want als eerste zag ik Robin van Persie, hij gaf over in een wc pot. En ook Sneijder, van der Vaart en Robben zag ik in die pose. Alle spelers waren of aan het overgeven, of hingen lijkbleek onderuit.

Van Marwijk keek me aan en ik keek terug. Ik realiseerde me direct de situatie: ik was nog de enige fitte speler van de selectie.

Ik bedacht direct een pakkende krantenkop 'Oei Oei Urugay'

2 opmerkingen:

  1. Je bent waarschijnlijk de enige speler zonder gele kaart op zak.
    Kijk uit naar het verslag van je huldiging!

    MVG JPUK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb, zoals je hebt gemerkt, in mijn blog geen aandacht gegeven aan de huldiging. Men is vergeten dat we tweede zijn geworden. Tweede. Is dat een huldiging waard? Vraag het Joop Zoetemelk, hoe vaak is die bij de Keunegin geweest? Juist ja, terwijl Joop toch vijf keer tweede is geworden. En neem van mij aan, met of zonder dope is dat een grotere prestatie dan een beetje tegen ballen aantrappen.

    BeantwoordenVerwijderen