maandag 28 februari 2011

Apenland

Ameland, we zijn er als gezin nu zo vaak geweest dat het ons al niet meer opvalt dat we het 'Apenland' noemen en dat dat niet de echte naam is. Als je iets maar vaak genoeg bij de verkeerde naam noemt dan wordt dat de echte. Bij de manege, waar onze dochters elk jaar een keer mogen paardrijden, zoonlief vindt het niet interessant, is al jaren KlukKluk, een bruine pony, favoriet. 'KlukKluk is het mooiste paard van Apenland'.

Ik ken het 20 kilometer lange fietspad van de vuurtoren naar Het Oerd op mijn duimpje. Er staat meestal Oostenwind, ideaal. Ook deze week, de terugreis is dan makkelijker dan de heenreis, die eindigt bij Het Oerd, een zeer passende naam voor het verboden woeste duingebied ten Oosten van de laatste strandpaal. Het fietspad eindigt bovenop een duin en bovenop dat duin kun je nog naar een uitzichtpunt doorstijgen, met een plaquette waarop de bezienswaardigheden (Dokkum, Schiermonnikoog en een boortoren) uitgelegd worden. Er is nu alleen maar mist, maar dat maakt niet uit, ik fiets er toch naar toe. De laatste tien meter zijn stijl omhoog, eigenlijk alleen bedoeld voor wandelaars. Waarom die laatste meters met mijn verzuurde benen toch nog doortrappen? Alleen omdat ik me het voorgenomen heb? Ik kan toch ook onder het duin stoppen, daar mijn bidon leegdrinken en dan wind in de rug naar huis? Maar dan had ik ook bij Buren of bij Nes al kunnen omdraaien, dat kan natuurlijk niet? Waarom niet? Ik had ook niet kunnen fietsen en in het hotel kunnen blijven. Ik had ook niet naar Ameland kunnen gaan, ik had van alles niet of wel kunnen doen, wat boeit het?

Terug in het hotel spuit ik mijn fiets af bij het kraantje achter de keuken van het hotel. Een serveerster komt naar buiten, gelukkig blaast ze haar nicotine niet in mijn richting, mijn longen staan wijd open.
'Lekker gefietst?' vraagt ze. Gezien de stompzinnigheid van haar vraag vermoed ik dat ze het ware antwoord niet aankan, dus mummel ik iets bevestigends.
'Lekker he, het gevoel dat je wat gedaan hebt' voegt ze er aan toe en ze neemt een lange teug van haar stinkstok.
'Ik heb het erg koud, mijn vingers zijn bevroren, ik krijg mijn rits niet open en mijn pikkie is gekrompen tot maatje pink. Zou jij hem even willen vasthouden, ik moet namenlijk ontzetten pissen' had ik willen zeggen en als ze dan boos was geworden had ik gezegd: 'Ik bedoel mijn fiets hoor!'. Maar dat zeg ik allemaal niet, ik eindig ons gesprekje met: 'Ja, lekker'.

p.s. heeft er iemand interesse in een leesverslag van de nieuwe Kluun? Bij drie stemmen voor staat het er deze week nog op.

8 opmerkingen:

  1. Je fietst tot het einde omdat:
    - je een pietlut bent en niet van losse eindjes houdt
    - je niet kunt leven met het idee dat er aan het eindpunt zomaar iets zou kunnen zijn dat je anders gemist had
    - je een massochist bent
    - het thuis niet gezellig is

    En niet zo vrouwonvriendelijk over rokende dames he. Zolang ben jij nou ook weer niet voor de zoveelste keer gestopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank dat jullie me terechtwijzen, dat heb ik nodig.
    Leesverslag Kluun. Interesse?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stel ik heb Kluun al gelezen. Dan wil ik geen leesverslag.
    Stel ik heb Kluun nog niet gelezen, en stel dat ik Kluun zelf wil lezen. Dan wil ik geen leesverslag. Stel ik wil Kluun niet zelf lezen. Dan wil ik ook geen leesverslag.
    Logischerwijze wil ik geen leesverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoewel het natuurlijk wel lastig is om de wenselijkheid van zaken te beoordelen die je vooraf niet kent. Dus kom maar op met dat leesverslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoef hier niet over na te denken. Of ik het nu wel of niet gelezen heb of wil lezen; leesverslag graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thijs, blij dat je tot inzicht bent gekomen. Jouw eerste redenering volgend zou elk leesverslag overbodig zijn. Misschien is dat trouwens wel zo, bedenk ik me nu.
    Anyway, samen met Coen staan we op twee. Ikzelf erbij maakt drie, dus deze week staat het erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En als je dan toch bezig bent, ook een leesverslag van de nieuwste van Herman Koch ("zomerhuis met zwembad").

    BeantwoordenVerwijderen