donderdag 14 april 2011

Binnenkort een bekendmaking op deze site.

Hoe langer ik dit blog in leven houdt, deste meer dreig ik ongelukkig te zijn met de door mij gekozen titel: 'schrijver worden'. Dat gevoel wordt de laatste weken steeds sterker. Waarom? Binnenkort een bekendmaking op deze site.

Allereerst is er het woord schrijver, deel één van deze titel. Wanneer ben je een schrijver? Is het een beschermde titel? Is er ergens een register waar je, na positieve ballotage, je als schrijver moet inschrijven, vooraleer je deze titel mag dragen? Moet je lid zijn van de vakbond van schrijvers? Of moet ik luisteren naar wijlen Mulisch: 'schrijver worden kan niet, je bent het of je bent het niet'. Maar wanneer ben je het? Ik word gek van deze titel, ben ik dan niet allang gek?

Ik denk veel te moeilijk, anderen hebben hier allang een antwoord op gevonden. Waarom moeilijk doen en iets verzinnen als je het gratis kan jatten uit De Dikke: schrij·ver de; m,v -s 1 iem die zijn gedachten enz. schriftelijk aan het grote publiek bekendmaakt 2 degene die iets heeft geschreven.

Verhip, dat ben ik. Mijn gedachten enz. maak ik al jaren aan het grote publiek bekend. Met name die 'enz.' daar sta ik zelfs bekend om. Fantasieën, dromen, verbazingen, ik deel ze met iedereen. En wat is nou een groot publiek? Twee zussen, een moeder, een oud huisgenoot, de enige echte schrijver die ik ken en een buurman, een hele grote zelfs, reageren regelmatig. En de statistiekteller slaat soms door naar tientallen lezers per dag. Noem dat maar eens klein. Jawel, ik ben het! Een schrijver.

Dan deel twee van de titel, het woord worden. Hier hebben de Neerlandici die De Dikke ontwikkelden enkele pagina's aan gewijd, ik kies voor de volgende betekenis: 2wor·den koppelww; werd, i geworden 1 in een toestand komen: rood ~; dat wordt niks zal mislukken 2 in de toekomst het genoemde beroep uitoefenen: zij wil dokter ~


Aha, het beroep uitoefenen. Daar hebben we alweer een houvastje te pakken. Ik denk dat ik danwel schrijver ben geworden omdat ik mijn gedachten enz. deel, maar aangezien ik er mijn beroep niet van heb gemaakt, ben ik het toch nog niet helemaal. Wanneer is het mijn beroep? Weer volgens van Dale: als het mijn 'ambacht' is. Hmmm, ik bespaar u verder mijn gedachten en de inzichten die ik verder opdoe, al bladerend door De Dikke. Ik kom niet verder dan dat ik een werkloos schrijver ben. Of eigenlijk ben geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten